Özşiir Anlayışını Sürdüren Şairler ve Edebi Topluluklar (Edebiyat)

Özşiir Anlayışını Sürdüren Şairler ve Edebi Topluluklar

1-) Necip Fazıl Kısakürek :

  • Şiirleri ve tiyatrolarıyla ün kazanmış usta bir yazardır.
  • Büyük doğu ve ağaç dergilerini çıkarmıştır.
  • Fransız sembolistlerinden ve halk şiirinden yararlanarak, heceyle kendine has başarılı şiirler yazmıştır.
  • İlk dönem şiirlerinden sonra mistik (ruhani) konuları, madde ve ruh ilişkisini insanın evrendeki yerini konu edinen şiirler yazmıştır.
  • Şiirlerini çile, başlığı altında bir kitapta toplamış ve bu kitapta şiir anlayışını düz yazı olarak anlatmıştır.

Eserleri : Kaldırımlar, Ben ve Ötesi, Çile, Örümcek Ağı
Tiyatro Eserleri : Tohum, Bir adam yaratmak, Sabır Taşı

2-) Ahmet Hamdi Tanpınar :

  • Şiir, öykü, roman, edebiyat tarihi, makale, deneme alanlarında eserler vermiş.
  • Eserlerinde doğu batı çatışması rüya ve zaman kavramları geçmişe özlem, mimari ve musiki öne çıkar.
  • Ahmet Haşim’ in özellikler de Yahya Kemal’ in etkisinde kalmış sembolizmden etkilenmiştir.
  • Romanlarında psikolojik tahlillereönemle eğilen yazarın kendine has bir üslubu vardır.
  • 5 şehir adlı deneme kitabında Ankara, Erzurum, Bursa, Konya, İstanbul’ u anlatmıştır. Bursa’ da Zaman adlı şiiri vardır.

Eserleri : Romanları: Huzur, Saatleri ayarlama enstitüsü, Sahnenin dışındakiler, Mahur Bestesi Öyküleri : Abdullah Efendinin Rüyaları
Şiirleri : Bursa’ da Zaman

3-) Ahmet Muhip Dıranaz :

  • Şiirleriyle tanınmakla birlikte tiyatro eserleride vardır.
  • Hece ölçüsüyle biçimsel mükemmelliğe önem verdiği şiirler yazmıştır.
  • Aşk, insanın iç dünyası gibi bireysel duyguları işlemiştir.
  • Kar, olvido, Ağrı ve Fahriye Abla şiirleriyle sevilmiştir.

Oyunları : Gölgeler, O böyle istemezdi.

4-) Cahit Sıtkı Tarancı :

  • Otuz beş yaş, desemki, gün eksilmez ki penceremden
  • Şiirlerinin çoğunda ölüm konusunu işlenmiştir. Romantizm ve sembolizmden etkilenmiştir.
  • Hece ölçüsüyle yazdığı şiirleri de serbest şiirleri de vardır.
  • Şiirde biçime kafiyeye ve ahenke önem vermiştir. 

Eserleri : Otuz beş yaş, Desem ki,  Gün eksilmez ki penceremden, Ömrüm de Sükut, Ziya’ ya Mektuplar

Yedi Meşaleciler (Özşiir Anlayışını Benimser)
1928 yılında ortaya çıkan bu topluluk şiir ve yazılarını 7 meşale adlı kitapta toplamıştır. Türkiye’ de Cumhuriyet Döneminde “sanat, sanat içindir” deyip öz şiir anlayışını  benimseyen ilk grup 7 meşalecilerdir. Bunlara göre şiir hiçbir fikir ve ideolojinin hizmetinde kullanılamazdı. Gerçek şiir sanat için yazılan samimi ve yenilik dolu olan şiirdir.

En Önemli Özellikleri

  • Fransız sembolistlerin etkisinde kalmışlardır.
  • Şiirde hece ölçüsünü kullanmışlardır.
  • Çarpıcı imge ve benzetmelerle zenginleştirdikleri şiirleri ustalıkla yapılmış birer tablo değerleri taşır.
  • Şiirde konu zenginliği sağlamak için hayalden yararlanmışlardır.
  • “Sanat, sanat için olmalıdır.” anlayışını benimser.
  • Batılı ilkelerle sanat yapılmalı geleneksel temalar yerine yeni temalar bulunmalıdır.

Sabri Esad Siyavuşci : Odalar ve Sofalar (Şiirleri Topladığı Kitap)
Yaşar Nabi Nayır : Varlık Dergisi, Kahramanlar, Onar Mısra
Kenan Hulusi : Bir yudum su, Bahar, hikayeleri, Osmanoflar
Cevdet Kudret Solok : Birinci Perde
Ziya Osman Sabah : Sebil ve Güvercinler

Sabri Esad Siyavuşçi
i
Muharrem Lütfi Bahşi
Yaşar Nabi  Nayır
a
Cevdet Kudret Solok
ı
Vasfi Mahir Kocatürk
e
Kenan Hulusi Koray
ı
Ziya Osman Sabah
ı

Not: Yukarıdaki gibi “Simyacı ve Kızı” şifresiyle kolay ezberleyebilirsiniz

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*